‘Een toets is formatief als hier geen cijfer aan is gekoppeld’ is een bekende en veelvoorkomende misvatting. Formatief evalueren gaat veel verder dan het evalueren en de cijfers, daarom kan beter over formatief handelen gesproken worden. Goede implementatie van formatief handelen kan het leerproces van de leerling en de vakinhoud weer centraal stellen. Maar hoe kun je dit implementeren? Welke eerste stap dien je hiervoor te zetten? En wat maakt de lespraktijk eigenlijk formatief? Binnen het docententeam heeft iedereen hierover andere opvattingen. In deze module ga je daarom aan de slag met de basis van formatief evalueren met behulp van laagdrempelige en praktische voorbeelden, én zet je een eerste stap richting een gemeenschappelijke taal op je school.
Aan het einde van deze module weet de docent:
- Welke doelen van toetsen er zijn (bijvoorbeeld het verschil tussen summatief en formatief toetsen)
- Hoe je op cyclische wijze formatief evalueren kunt vormgeven
- Welke eerste stap je in je eigen lespraktijk richting formatief evalueren kunt zetten
- Hoe je de eerste stap kunt zetten voor de implementatie van formatief handelen
“Formatief evalueren (startmodule)” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag.