De kern van ‘van docent naar coach’ is het laden van het thema, want hoe je invulling geeft aan coaching is erg afhankelijk van de visie van jouw school. In deze module streven we naar gedeelde betekenisgeving met betrekking tot coaching. Met andere woorden: we onderzoeken wat een rol als coach voor jou en voor jouw onderwijs betekent. En, vooral, wat de meerwaarde is voor leerlingen en hun leerproces.
Aan de hand van theorie, praktische voorbeelden en werkvormen leer je hoe je leerlingen meer kunt begeleiden in hun leerproces. Je werkt aan je eigen coachende vaardigheden en onderzoekt hoe je deze vaardigheden kunt inzetten om het eigenaarschap bij leerlingen te vergroten.
Aan het einde van deze module weet je:
- wat een rol als coach voor jou én voor de school betekent
- welke misvattingen er bestaan rondom het thema ‘docent als coach’
- hoe je concreet vorm kunt geven aan een meer coachende rol binnen de kaders van jouw school
“van docent naar coach” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag.