Hoe zorg je ervoor dat het gesprek met leerlingen meer gaat over het leerproces, dan over de administratie? Het klinkt misschien eenvoudig, maar dat kun je bereiken door terug te gaan naar leerdoelen. Ze zijn immers het startpunt voor het leren. Gek genoeg beginnen goede leerdoelen bij je eigen onderwijs, namelijk wat je belangrijk vindt en waar jouw accenten liggen. Vervolgens zet je dit om in goede leerdoelen. In deze module leer je welke modellen en theorieën hiervoor beschikbaar zijn. Daarnaast ga je aan de slag met een leerdoelgerichte les aan de hand van een concreet stappenplan.
Aan het einde van deze module:
- Kun je uitleggen welke vakinhoudelijke accenten je legt in je onderwijs
- Kun je leerdoelen formuleren voor jezelf én begrijpelijk maken voor je leerlingen
- Heb je ervaring opgedaan met het lesgeven vanuit een leerdoel
Kennismaken met leerdoelgericht werken” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag.