fbpx

Digitalisering van ons bewegingsonderwijs

De wereld van sport en bewegen en de digitale wereld weten elkaar niet altijd te vinden. Toch kunnen deze twee werelden elkaar enorm versterken, ook in de les LO. Erwin Visser begeleidt als adviseur en trainer scholen en collega’s tijdens dit uitdagende proces.

De les van LO-docent Jamie is bijna voorbij. Het doel van de les van vandaag is het leren herkennen van de vrije loop- en passlijnen tijdens het 3 tegen 3 basketbalspel. Halverwege laat Jamie de leerlingen bij het scherm komen en laat hij middels de camera’s in het plafond zien hoe Ayoub zichzelf heeft vrijgelopen. Michelle geeft aan dat ze zich helemaal suf heeft gelopen, maar nooit de bal krijgt. Doordat de looplijnen van Michelle zichtbaar worden op het scherm, die geregistreerd zijn door de vloer, kan Jamie uitleggen hoe het komt dat Michelle de bal weinig krijgt toegespeeld.

Digitale middelen inzetten om het leerproces van leerlingen beter in beeld te krijgen, te sturen en uiteindelijk te verbeteren. Dat klinkt hartstikke mooi, maar de realiteit is anders. De wereld van sport en bewegen en de digitale wereld weten elkaar niet altijd te vinden. Meer schermtijd betekent minder beweegtijd en van een balletje trappen op het veld, gaan we naar een ‘potje FIFA’. Toch kunnen deze twee werelden elkaar enorm versterken, ook in de les LO. Neem het voorbeeld uit de inleiding. Door digitale middelen in te zetten ter ondersteuning, zijn we beter in staat de beweegdoelen/lesdoelen op individueel niveau te monitoren. Hierdoor weten we niet alleen beter hoe leerlingen het doen, maar kunnen we ook veel gerichter feedback geven op het bewegen.

Andere vaardigheden, andere inzet van middelen

Onderwijsontwikkelingen lijken niet altijd in de gymzaal aan te komen, doordat er gedacht wordt dat het vak niet geschikt is voor thema’s als; differentiëren, flipping the classroom of digitalisering. Veelal klopt dit niet, maar moet er wel goed worden nagedacht over hoe dit specifiek voor het vak LO een nuttig middel kan zijn. Wanneer je digitale middelen gaat inzetten in de gymzaal, moet je je afvragen: wie, wat, waar, waarom en hoe? Het is nu eenmaal een feit dat de gymlessen anders worden gegeven dan de meeste theorievakken en dat er andere vaardigheden worden gevraagd van zowel leerling als docent. Het is daarom evident om te zeggen dat de middelen voor deze lessen ook anders worden ingezet. Met de nieuwste technieken en mooiste gadgets op digitaal vlak kun je de lessen LO enorm verrijken. Tegelijkertijd kun je door het verkeerd inzetten van bijvoorbeeld tablets en instructiefilmpjes de schermtijd vergroten en daarmee de beweegtijd verminderen. Bespreek daarom goed met elkaar wat de functie gaat zijn van de digitalisering in de les.

Bij het weglopen vraagt Ayoub wat ze volgende les gaan doen. Jamie: ‘We gaan volgende week naar buiten voor een duurloop in het bos. Je kunt alvast gaan oefenen met je RunKeeper-app!’

Over de auteur
Erwin Visser heeft dertien jaar als docent LO in de gymzaal gestaan, waarvan twee jaar als teamleider. In die tijd heeft hij zich hard gemaakt voor een goede doordachte strategie om digitalisering een juiste plek te geven in het onderwijs. Hij is daarom nu actief als adviseur en trainer om scholen en collega’s te begeleiden tijdens dit uitdagende proces.

Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen, neem contact met ons op.

Meer over dit thema

gymles
Blog

‘Elke leerling moet zich competent kunnen voelen’

Falen omdat je valt of een hoge score omdat je… scoort. De ene leerling heeft meer aanleg voor de vaardigheden in de gymles dan de ander. Met een formatieve aanpak beoordeelt LO-docent Jan-Mark Janmaat van het Spaarne College in Haarlem tegenwoordig op ontwikkeling, inzet en proces in plaats van prestatie en product. Samen met Academy4Learning wil hij formatief handelen schoolbreed invoeren.

Naar artikel »