fbpx

Nieuwe kennis en inzichten houden je scherp

Kookinstructeur Naomie Wilnis: ‘Alles over koken weet ik wel, maar ik kan altijd meer leren over de omgang met leerlingen en de professionele cultuur’

Met haar achtergrond als kok en cateraar heeft Naomie Wilnis op het gebied van koken alles wel geleerd. Toch volgt ze graag cursussen en trainingen. Haar motto: ‘Je kunt altijd wat nieuws leren.’

Als kookinstructeur op het Trajectum College in Utrecht heeft Naomie Wilnis de taak om leerlingen te leren koken. Dat het niveau waarmee de kinderen binnenkomen enorm verschilt, ziet Naomie al na vijf minuten. ‘De ene leerling staat elke week in de restaurantkeuken van zijn vader terwijl de ander nog geen ui kan snijden.’ Natuurlijk wil Naomie dat álle leerlingen na zes lessen van drie uur de kooktoets halen, maar het is soms een flinke uitdaging om ook de zwakkere leerlingen naar een voldoende te helpen. Op zoek naar meer handvatten schreef ze zich tijdens een studiedag op school in voor de workshop Differentiëren in je les

Expert in je vak

‘Als er op school een cursus of workshop voorbijkomt, kijk ik altijd of er iets voor mij tussen zit. Een onderwerp of thema waarmee ik te maken heb en waarover ik nog wat kan leren’, vertelt Naomie. ‘Nieuwe kennis en inzichten houden je scherp. Ook vind ik het heel vervelend als ik niet alle kennis heb over de onderdelen van mijn vak.’ Over de geldende hygiëneregels, veiligheid en brand is Naomie dus perfect op de hoogte. ‘Als een leerling vraagt: “Juf, waarom mag ik de kip niet wassen”, wil ik wel fatsoenlijk antwoord geven. Bovendien brengen we wat de leerlingen maken regelmatig naar de docentenkamer. Ik zou mezelf wel voor mijn kop slaan als iemand voedselvergiftiging oploopt.’

Differentiatie met variatie

Hoewel differentiatie niet direct met een gasfornuis te maken heeft, stak Naomie zeker wat op van de workshop. ‘De bijeenkomst was heel gevarieerd. We kregen uitleg van de trainer, werkten in groepjes en konden veel vragen stellen. De tijd vloog en ik ging naar huis met de concrete tips waarvoor ik kwam.’ Zelf bracht ze haar eigen dilemma ter sprake. Hoe kon ze de zwakkere leerling binnen de reguliere lestijd voldoende leren om te slagen voor de toets? ‘Ik leerde dat je in overleg met een mentor een leerling het beste in een extra uur één-op-één kan helpen. Niet als straf, maar om hem te laten ervaren dat ook hij met wat meer tijd het koken onder de knie kan krijgen. Ik dacht altijd dat alles per se binnen die zes lessen moest.’

Aanmoedigen leerlingen

Zelf deelde Naomie ook haar tips. ‘Ik vertelde over hoe ik sterke leerlingen aanmoedig om de rol van leider op zich te nemen en zwakkere leerlingen te helpen. Ik zeg dan dat zij het al zo goed kunnen en dat geeft ze vaak een trots gevoel.’ Daar hebben ook Naomie’s collega’s profijt van. ‘Na zo’n compliment voelt een leerling zich heel wat en dat vindt hij natuurlijk fijn. Het gevolg is dat hij ook in andere lessen beter zijn best gaat doen.’

Altijd blijven leren

Op school staat Naomie inmiddels bekend als aanjager van professionele ontwikkeling. ‘Ik stimuleer graag jonge mensen om nieuwe dingen te ontdekken. Ik praat daar veel over met collega’s en help graag mee om nieuwe stappen te maken.’ Zo wist Naomie haar stagiaire te inspireren om ook de instructeursopleiding te doen. Zelf wil Naomie geen hele nieuwe opleiding gaan doen. ‘Ik ben 57 en heb plezier in mijn werk als instructeur’, legt ze uit. Maar dat betekent niet dat deze workshop haar laatste was. ‘Alles over koken weet ik wel, maar ik kan altijd meer leren over de omgang met leerlingen en de professionele cultuur. En als er ergens weer een nieuwe methode voor komt, meld ik mij natuurlijk ook weer aan voor een training.’

 

Naomie Wilnis (57) werkt vijf jaar als instructeur bij de praktijklessen koken op het vmbo. Sinds 2018 doet ze dat op het Trajectum College in Utrecht. Eerder had ze een eigen restaurant en cateringbedrijf en werkte ze als leidinggevende bij het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum.

Tekst: De OnderwijsRedactie (Marijn Ruhaak)

Wil jij net als Naomie ook aan de slag met professionalisering? Neem dan contact op met één van onze adviseurs. 

Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen, neem contact met ons op.

Meer over dit thema

Blog

Digitalisering van ons bewegingsonderwijs

De wereld van sport en bewegen en de digitale wereld weten elkaar niet altijd te vinden. Toch kunnen deze twee werelden elkaar enorm versterken, ook in de les LO. Erwin Visser begeleidt als adviseur en trainer scholen en collega’s tijdens dit uitdagende proces.

Naar artikel »
gymles
Blog

‘Elke leerling moet zich competent kunnen voelen’

Falen omdat je valt of een hoge score omdat je… scoort. De ene leerling heeft meer aanleg voor de vaardigheden in de gymles dan de ander. Met een formatieve aanpak beoordeelt LO-docent Jan-Mark Janmaat van het Spaarne College in Haarlem tegenwoordig op ontwikkeling, inzet en proces in plaats van prestatie en product. Samen met Academy4Learning wil hij formatief handelen schoolbreed invoeren.

Naar artikel »