Groepsdynamica gaat over leerlingen en studenten die in de klas hun positie proberen te bepalen in verhouding tot de ander. Als docent heb je een belangrijke rol (én uitdaging) in het begeleiden van dit groepsproces. Het doel van deze begeleiding: een situatie creëren waarin iedere leerling zich veilig voelt én optimaal tot leren komt.
Tijdens de module Groepsdynamica duiken we dieper in de verschillende fases van groepsvorming: forming, stroming, norming, performing en reforming. We onderzoeken wat de verschillende fases inhouden én hoe je ze herkent, maar vooral ook: wat doe je als docent in zo’n fase en welke rol neem je aan?
De training is interactief en wordt mede-ingericht met casuïstiek uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers.
Aan het einde van deze module kan de docent:
• de verschillende fasen van groepsvorming benoemen en herkennen.
• de juiste interventies inzetten om het groepsvormingsproces positief te beïnvloeden.
“Aan de slag met groepsdynamica” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag.