fbpx

Feedback – Didactisch in de les

Feedback als didactiek: zorgen dat leerlingen er iets mee dóén.

Feedback is een krachtig middel bij het leren. Vooral als de feedback door de leerling wordt gebruikt om te leren en vervolgacties te bepalen. Helaas gebeurt dat lang niet altijd. Je herkent het vast: je bent uren aan het nakijken en geeft iedere leerling persoonlijke feedback. Toch lijken leerlingen er niets mee te doen. In de module ga je daarmee aan de slag: feedback als didactisch instrument. Je leert over effectieve werkvormen en maakt van feedback een onderdeel van je les.

 

Aan het einde van de module:

  • Kun je feedback verweven in je les als didactisch hulpmiddel
  • Kun je benoemen wat er nodig is om feedback om te zetten in vervolgacties
  • Kun je feedback inzetten als middel om van te leren, niet als administratie

“Feedback – didactisch in de les” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag. 

Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen, neem contact met ons op.

Meer over dit thema

Artikel

Wat is formatief handelen?

Formatief handelen is een didactisch proces. De kern van dit proces bestaat uit het verzamelen van informatie en een doelgerichte vervolgactie. Maar formatief handelen bestaat

Naar artikel »
gymles
Blog

‘Elke leerling moet zich competent kunnen voelen’

Falen omdat je valt of een hoge score omdat je… scoort. De ene leerling heeft meer aanleg voor de vaardigheden in de gymles dan de ander. Met een formatieve aanpak beoordeelt LO-docent Jan-Mark Janmaat van het Spaarne College in Haarlem tegenwoordig op ontwikkeling, inzet en proces in plaats van prestatie en product. Samen met Academy4Learning wil hij formatief handelen schoolbreed invoeren.

Naar artikel »