fbpx

Feedback geven aan leerlingen en studenten

Feedback: een krachtig middel bij het leren.

Feedback is een krachtig middel bij het leren. Het soort feedback dat je geeft – en hoe je dat doet – heeft een belangrijke invloed op hoe effectief de feedback is. In veel feedback-trainingen komt dat ruimschoots aan bod. In deze module hebben we vooral ook aandacht voor zaken die soms want onderbelicht blijven, maar die cruciaal zijn. We hebben aandacht voor randvoorwaarden, die zijn soms nog belangrijker dan de boodschap. We onderzoeken wat goede en effectieve feedback is en kijken uitgebreid naar de ontvanger van de feedback. Als die feedback niet weet te waarderen, dan is feedback niet effectief, hoe technisch goed het ook aangeboden wordt. 

 

Aan het einde van deze module kan de docent:

  • Uitleggen wat effectieve feedback is
  • Uitleggen welke rol de ontvanger van feedback heeft
  • Randvoorwaarden realiseren die feedback effectiever maakt. 

Feedback geven aan leerlingen en studenten” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag. 

Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen, neem contact met ons op.

Meer over dit thema

gymles
Blog

‘Elke leerling moet zich competent kunnen voelen’

Falen omdat je valt of een hoge score omdat je… scoort. De ene leerling heeft meer aanleg voor de vaardigheden in de gymles dan de ander. Met een formatieve aanpak beoordeelt LO-docent Jan-Mark Janmaat van het Spaarne College in Haarlem tegenwoordig op ontwikkeling, inzet en proces in plaats van prestatie en product. Samen met Academy4Learning wil hij formatief handelen schoolbreed invoeren.

Naar artikel »