Feedback is een krachtig middel bij het leren. Het soort feedback dat je geeft – en hoe je dat doet – heeft een belangrijke invloed op hoe effectief de feedback is. In veel feedback-trainingen komt dat ruimschoots aan bod. In deze module hebben we vooral ook aandacht voor zaken die soms want onderbelicht blijven, maar die cruciaal zijn. We hebben aandacht voor randvoorwaarden, die zijn soms nog belangrijker dan de boodschap. We onderzoeken wat goede en effectieve feedback is en kijken uitgebreid naar de ontvanger van de feedback. Als die feedback niet weet te waarderen, dan is feedback niet effectief, hoe technisch goed het ook aangeboden wordt.
Aan het einde van deze module kan de docent:
- Uitleggen wat effectieve feedback is
- Uitleggen welke rol de ontvanger van feedback heeft
- Randvoorwaarden realiseren die feedback effectiever maakt.
Feedback geven aan leerlingen en studenten” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag.