fbpx

Formatief evalueren (startmodule)

Toetsen om van te leren

‘Een toets is formatief als hier geen cijfer aan is gekoppeld’ is een bekende en veelvoorkomende misvatting. Formatief evalueren gaat veel verder dan het evalueren en de cijfers, daarom kan beter over formatief handelen gesproken worden. Goede implementatie van formatief handelen kan het leerproces van de leerling en de vakinhoud weer centraal stellen. Maar hoe kun je dit implementeren? Welke eerste stap dien je hiervoor te zetten? En wat maakt de lespraktijk eigenlijk formatief? Binnen het docententeam heeft iedereen hierover andere opvattingen. In deze module ga je daarom aan de slag met de basis van formatief evalueren met behulp van laagdrempelige en praktische voorbeelden, én zet je een eerste stap richting een gemeenschappelijke taal op je school. 

 

Aan het einde van deze module weet de docent:

  • Welke doelen van toetsen er zijn (bijvoorbeeld het verschil tussen summatief en formatief toetsen)
  • Hoe je op cyclische wijze formatief evalueren kunt vormgeven
  • Welke eerste stap je in je eigen lespraktijk richting formatief evalueren kunt zetten
  • Hoe je de eerste stap kunt zetten voor de implementatie van formatief handelen

“Formatief evalueren (startmodule)” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag. 

Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen, neem contact met ons op.

Meer over dit thema

Artikel

Wat is formatief handelen?

Formatief handelen is een didactisch proces. De kern van dit proces bestaat uit het verzamelen van informatie en een doelgerichte vervolgactie. Maar formatief handelen bestaat

Naar artikel »
gymles
Blog

‘Elke leerling moet zich competent kunnen voelen’

Falen omdat je valt of een hoge score omdat je… scoort. De ene leerling heeft meer aanleg voor de vaardigheden in de gymles dan de ander. Met een formatieve aanpak beoordeelt LO-docent Jan-Mark Janmaat van het Spaarne College in Haarlem tegenwoordig op ontwikkeling, inzet en proces in plaats van prestatie en product. Samen met Academy4Learning wil hij formatief handelen schoolbreed invoeren.

Naar artikel »