Wanneer doe jij zelf actief mee? Waarschijnlijk als je zelf sturing kunt geven aan de manier waarop je een taak kunt volbrengen. Veel scholen streven ernaar om hun leerlingen zelf meer sturing te geven over de manier waarop zij leren. Dat is ook niet gek, want uit onderzoek blijkt dat zelfsturing bijdraagt aan eigenaar zijn van het eigen gedrag en handelen en dat het zorgt voor een grotere leermotivatie en betere leerprestaties. Om zelfsturend te leren zijn goed ontwikkelde metacognitieve vaardigheden zoals plannen, monitoren en evalueren essentieel. In deze module ga je aan de slag met expliciete aandacht voor deze metacognitieve vaardigheden. Aan de hand van een casus probeer je dit in je eigen les uit en wissel je ervaring uit met collega’s.
Aan het einde van deze module weet de docent:
- Op welke manier metacognitie bijdraagt aan zelfsturend leren
- Wat de denkcyclus inhoudt en hoe je dit kunt gebruiken in de praktijk
- Hoe er expliciet aandacht aan metacognitieve vaardigheden gegeven kan worden tijdens de les
“Metacognitie als basis van zelfsturend leren” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag.