Peerfeedback is een heel effectieve leerstrategie. Het doet een beroep op de gever en ontvanger van de feedback en zeker ook op de docent. Het is een veel voorkomende misvatting dat peerfeedback de docent zou ontlasten. De begeleiding van de feedback, het zó aanbieden van opdrachten dat leerlingen en studenten elkaar ook daadwerkelijk feedback kunnen geven, vraagt tijd en aandacht van de docent. En misschien moeten zelfs de lessen wel anders worden georganiseerd. Maar als het lukt, dan zorgt peerfeedback echt voor een hogere leeropbrengst, meer betrokkenheid bij leerlingen en studenten én meer inzicht in het leerproces. In deze module ga je aan de slag met een effectieve inzet van peerfeedback. Aan de hand van theoretische en praktische kaders en goede voorbeelden, probeer je het in je eigen les uit en wissel je ervaringen uit met collega’s.
Aan het einde van deze module weet de docent:
- Waar en hoe peerfeedback de meeste leeropbrengst realiseert
- Welke randvoorwaarden essentieel zijn voor effectieve peerfeedback
- Hoe peerfeedback een effectieve plek geven kan worden binnen de reguliere lessen.
“Effectieve inzet van peerfeedback” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag.